LorD23:
Végre egy kritika, ami helyén kezeli a trilógia záró epizódját. Nice post sir! (2012.08.09. 14:30)The Dark Knight Rises
KQRNEL:
Cél ugyan nem volt, de ha bejön a sztori, nézd meg. Jobb mint egy random Channing Tatum film :D (2012.05.14. 21:31)Dark Shadows
LorD23:
A vicc, hogy egész meghoztad a kedvet hozzá :D gondolom, nem ez volt a kritika célja:) de a történet szerintem egész jóra s... (2012.05.13. 17:26)Dark Shadows
Avagy, egy sztori a kíváncsi tudósokról, akik idegen bolygón úgy viselkednek, mint egy hétéves a napköziben, ha nincs felügyelet.
Alapvetően a filmet, és a mögöttes víruskampányt először akkora átverésnek éreztem, mint anno a Szíj Melinda-táskát, de miután legyintettünk rá egy jókorát és nyugtáztuk, hogy mi bizony át lettünk baszva, órák múltán csak azon kapjuk magunkat, hogy a filmen pörög az agyunk, és ez nem csak a - lényegében hibátlan - látványának köszönhető.
A tovább után spoileres magyarázat keresés, hogy mégis, mi a jó élet folyik Gyöngyösön az LV-223-on.
A Prometheus keményen megosztóra sikeredett, lényegében a filmek Lady Gagájává vált. A legtöbb néző válaszokat követel, így heves párbeszédek alakulnak ki, s ez már önmagában különleges napjaink filmes világában, ahol már a popcorn az úr, meg a dugi facebook az ölünkből.
DE, önmagában ettől még nem lesz jó film.
A besorolása ellenére is jól muzsikál amúgy a kasszáknál:
Production Budget: $130 M
Total Lifetime Grosses: $222 M
Drága film! Minek nevezzelek? Minek nevezzelek, ha sci-fi létedre íróid buktak fizikából és matematikából, ha a karaktereid felszínes kidolgozását azonnali megbocsátással kell fogadnom mihelyst szembesülök a tetteikkel, melyek nevetséges ésszerűtlensége mellett minden elhomályosul. Minek nevezzelek, ha a történeted olyan lassan pörög fel, hogy helyenként mélyebb apátiába zuhan a néző, mint amit David képvisel.
Apropó David! Ő, a szemétláda urnacsenő android az, aki az utazás két éve alatt vigyázza a legénység álmát, mindeközben lelkesen bújja az ősi írásokat, csakúgy mint a furulya szakkönyveket. Később ez a tudás még jól jön neki, hiszen ezáltal úgy jár, s kel az idegen bázison, mintha csak haza ugrott volna az otthon hagyott slusszkulcsáért.
A kutatócsapat tagjai közt meglehetősen nagy eltérések vannak, persze nem IQ-ban, valószínűleg ez követelmény volt, hogy ne haladja meg a szobahőmérsékletet.
Itt is van rögtön a főnökasszony, Meredith Vickers (Theron), aki megalkuvást nem tűrő üzletiességével koordinálja a csapatot, nem vállal kockázatot, kivétel ha egy giga-croissant gurul felé, mert akkor átvált ötévesbe.
No de van a hajón PhD is bőven: egy biológus, akit csak akkor hagy el a józan esze amikor szükség lenne a szakértelmére, mellette legjobb cimborája, a geológus, kinek feltáratlan ősi barlangfóbiája mellett feltehetőleg egy punk-rock csapata is van.
Ugyan a cselekményt az android lendíti mozgásba, de mégis a régészduó szerelmespár a meghatározója. Shaw kisasszony kapta az Alien filmekből Ripley karakterét, neki valószínűleg a négy kedvenc filmje a Die Hard 1-4, hiszen Willist szégyenítően mozog, ugrik s bunyózik a nyílt sebével. Párja, a vékony Tom Hardy igazi kuriózum, hiszen a legénység közül egyedül ő hoz ésszerű önfeláldozást, miután nagyon okosan el próbálta rejteni, hogy fekete piócák keringőznek a bevérzett retinája körül.
Ki ne hagyjuk husi Akon kapitányunkat (Idris Elba), akire egy rossz szavunk sem lehet, hiszen meg volt neki Charlize Theron. Két segítőjével karöltve, együtt hozzák a katonaságnál jól megszokott, laza stílust.
Kicsit a kérdésekről:
A nyitójelenet már önmagában felvet párat: Milyen bolygó ez? A Föld, esetleg az LV-223, vagy a Dagobah? És mégis mi a fene történik, és mikor is járunk? Ridley Scott csak annyit fűzött hozzá a dologhoz, hogy a bolygó nem feltétlenül a Föld. Az pedig, hogy mi történik csak akkor egyértelmű ha nem ismeri az ember mi is az a DNS. Szóval elvileg teremtés zajlik, önfeláldozás árán új életformák alakulnak ki, valamikor régen.
A film folyamán nem egyszer hangsúlyozzák ki, hogy a főszereplő nő meddő, mélyen hívő és, hogy az úticél elérésének idején karácsony táján járnak. Ugye az egész expedíció annak köszönhető, hogy végre felismertük, hogy a tervezők itt hagyták az üzenetüket, miszerint ha egyszer fel tudjuk fogni, és készek leszünk a - film alapján, a fénysebességnél gyorsabb - utazásra, akkor ugorjunk be hozzájuk egy sörre. Viszont a bázison David mester leleményes módon - két emberkísérlet közt - kideríti, hogy a Jockeyk célja az volt, hogy visszainduljanak a Földre restartolni az itteni életformákat. Mindezt (a karbonvizsgálat alapján) kétezer évvel megérkezésük előtt. Mi is fordíthatta őket ellenünk?
No nem kell Columbonak lenni, hogy észrevegyük: a szálak az emberi gyarlóságon át, egyenest Jézushoz fut(hat)nak.
Ezek persze csak találgatások, viszont elég sok utalás van önfeláldozásra, és egyéb motívumra is itt-ott a filmben, miket persze rengeteg féleképpen lehet értelmezni. De vannak itt még érdekességek, mint pl a tervezők, akiket az - ő általuk kreált - emberiség kiirtására kifejlesztett lények ölnek meg. Végül az utolsó életben maradt tagjuk pedig lefejezi Davidet, hogy agyonverje vele Weylandet, aki ugyebár szintén az android megalkotója. Ez ám a körbeverés.
Sokat lehet róla írni, hiszen az alapvető hiány amit egy Alien előzményfilm be nem teljesedése okoz, tovább fokozódik a sok-sok frusztráló kérdéssel miket Lost-szerűen nyitva hagytak a készítők.
Szerencsére azért akad olyan is a filmben amiből nem lehet levonni, így Fassbender android alakítása, bár német a csávó, szóval a vérében van, mindazonáltal remekelt. De azt a pici sebészeti beavatkozást is nehéz lenne elfelejteni, amikor a kölköt kimetszette magából a hölgyemény. Na azt a képsort, és a moziban ülők arcán egyetemesen kiülő standard reakciót nehéz lesz elfelejteni egy darabig.
Mindeközben Ridley Scott elvileg lázasan várja, hogy folytathassa a sztorit, kérdés, hogy mégis mivel? Amíg ez ki nem derül, marad a várakozás a bővített kiadásra, melyben remélhetőleg felvetődik még tizenkettő provokatív kérdés, ami majd betársul a sajátjainkhoz.
Akár hideget, akár meleget kap, összességében a filmzene, és az egész filmet körüllengő, fémes ízű, sötét bezártság hihetetlen mód összecseng. Mellé megkapjuk a (Ridley Scott szerint) legjobb 3D-t amit a modern kor ki képes termelni, így ez a sötétkék árnyban úszó, jól megkomponált összhatás, hosszú-hosszú ideig fog minket arra emlékeztetni, hogy mennyire nem értettük a karakterek végtelen irracionalitását.
Itt, és a facebook oldalon várjuk az észrevételeiteket! Elméletek, fejtegetések, lényegében bármi jöhet, hátha közelebb kerülünk egy kicsit a titokhoz.
Utolsó kommentek